دفتر مرکزی: تهران، خيابان ستارخان، خيابان پاتریس لومومبا، پلاك ۲۹، واحد ۹
ارتباط از طریق واتساپ:09109448828
ارتباط با ما از طریق واتساپ 28 88 944 910 (98+)

خواص پارافین

پارافین یک هیدروکربن است که به واسطه ساختار زنجیره‌ای کربنی آن از گروه خانواده آلکان‌ها به حساب می‌آید. فرمول کلی خانواده آلکان‌ها به صورت CnH۲n+2 نمایش داده می‌شود. اگر به ساختار یک آلکان نگاه کنید متوجه می‌شوید که تمام پیوندهای شیمیایی آن اشباع شده و میل واکنش با ترکیب دیگری را ندارد. (خواص پارافین فیزیکی شیمیایی)

پارافین جامد و پارافین مایع هر دو بی بو و بی مزه هستند. این ماده مومی شکل در حالت جامد در حدود ۶۸ درجه سانتیگراد ذوب می‌شود اما برخی از انواع آن می‌تواند نقطه ذوب کمتر از این مقدار داشته باشد.

این ترکیب در حلال‌های بنزن، اتر و برخی از استرها حل می‌شود. این ماده مومی شکل، بدون آن که با ترکیب دیگری واکنش دهد در شعله می‌سوزد.

از آن جایی که هدایت الکتریکی Paraffin بسیار ناچیز است، یک عایق الکتریکی ایده آل محسوب می‌شود. از این ویژگی برای عایق کردن سیم‌ها و پلاستیک‌ها در صنعت استفاده می‌شود. این ترکیب همچنین ظرفیت حرارتی بالایی دارد و می‌تواند گرمای قابل توجهی را در خود ذخیره کند.

در فرآیند تولید Paraffin Wax می‌توان با برخی از فرایندها ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این ماده را اصلاح کرد. به طور مثال می‌توان انشعاب یا شاخه‌های مختلفی از زنجیره هیدروکربنی به آن اضافه کرد. ترکیبات پلیمری به زنجیره اصلی هیدروکربنی در این ماده مومی شکل اضافه می‌شود تا ساختارهایی از پلیمرهای کاربردی نظیر پلی اتیلن را تولید کند.

وقتی زنجیره اصلی هیدروکربنی در این جامد مومی افزایش پیدا می‌کند، گرانروی آن بالاتر می‌رود و به این ترتیب یک ماده مهم و کاربردی حاصل خواهد شد که می‌تواند در صنایع قالب گیری یا ریخته گری فلزات استفاده شود. در قسمت کاربردهای Paraffin Wax در این مورد بیشتر صحبت می‌کنیم.

مشخصات فیزیکی و شیمیایی

نام ترکیب
Paraffin wax / موم پارافین
شاخص‌های شناسایی
۸۰۰۲-۷۴-۲ CAS Number
E905 E number
ویژگی ها و خواص
CnH۲n+2 فرمول شیمیایی
جامد سفید رنگ شکل ظاهری
بدون بو بو
> 370 °C (698 °F) نقطه جوش
~۱ mg/L حلالیت در آب
۲۰۰–۲۴۰ °C نقطه اشتعال پذیری
(۳۹۲–۴۶۴ °F)

خواص پارافین فیزیکی شیمیایی

ارتباط با ما از طریق واتساپ 28 88 944 910 (98+)